Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling ble primært utviklet for å knuse nyrestein. Denne prosessen kallen lithotripsy. Det sendes sterke høyfrekvente bølger av mekanisk energi mot et vev, som skaper en veksling mellom positivt og negativt trykk. Denne teorien ble overført til kroniske lidelser som tendinose, plantar fascitis, tennis albuer og behandling gav overraskende god effekt.

Ved normal belastning stimuleres vev i kroppen til å repareres etter trening og belastning. Trykkbølge benytter seg også av denne mekanismen som kroppen har. Dette gjør at strukturen som er svekket vil kunne tåle økt belastning og normal stimulering etter behandling .

Hva gjør trykkbølgebehandling?

Trykkbølge stimulerer angiogenesis ( dannelse av nye blodkar) og neurogenesis ( dannelse av nye nerveceller). Den eksakte fysiologiske mekanismen av prosedyren er svært detaljert, men cellene som blir påført en mikro-traume skaper en inflammatorisk (betennelse) og katabolsk (forbrenning) prosess som erstatter og reparerer ødelagt vev og skaper en regenerasjon.

En viktig del av denne prosessen er produksjon av kollagen. Kollagen er nærmest byggeklossen til senestruktur og forskning viser at trykkbølgebehandling akselerer prokollagen syntese, som skaper et elastisk og sterkt vev.

Mast celler har en viktig del i betennelsesfasen. Trykkbølger vil aktivere mast celler som vil gi vevet en inflammasjon. Ved re-aktiviering vil mast celler hjelpe kroppen til å reparere skaden på en korrekt måte og reversere en «failed healing» prosess.

Hvordan utføres trykkbølgebehandling?

Trykkbølgebehandling gis i form av «slag» fra applikator, som kommer kompressoren. Ofte brukes ultralyd for presis lokalisasjon av skadeområde. Deretter går maskinen kontinuerlig i 2-5 minutter. Trykkene vil trenge inn i vevet og kan nå dybde på 45 mm. Dette er ofte smertfullt ettersom både bein og smertefull struktur gir fra seg nociceptiske fibre (smerter). De første slagene er mest smertefulle, men dette varierer.

Trykkbølgebehandling har ingen bivirkninger, men skal ikke gis til pasienter som er gravide, har blodpropp, nylig mottatt kortison injeksjoner.

Trykkbølge vil ofte bruke mellom 3-5 ganger på å gjøre deg bra. Det skal gå en uke mellom hver behandling. Pasient skal selvfølgelig vurderes mellom hver behandling for å sørge for at progressjon har skjedd i forhold til smertebildet.

Pris på behandling

Klinikk Muskel og Skjelett operer med konkurransedyktige priser, men dette er en behandling som pasienten må dekke selv, eller at bedrift eller helseforsikring er involvert. Hverken NAV eller HELFO vil dekke trykkbølgebehandling og gir ingen refusjon i forhold til frikort 2 for fysioterapi.

Hva kan behandles med trykkbølge?

Trykkbølgebehandling har dokumentert effekt på rekke lidelser som betegnes som kroniske senebetennelser. Dette er de vanligste lidelsene som responderer svært bra på behandling

Tennis albue

Golf albue

Jumpers knee

Runners knee

Forkalkning skulder

Plantar fascitis

Hælspore

Achilles tendinopati

Triggerpunkter

Bruddskader

Klinikk Muskel og Skjelett tilbyr trykkbølgebehandling og har leverandør fra EMS Swiss Dolorclast.